Sunday, September 22, 2013

Self thought

Kadang-kadang aku rasa orang lain beruntung sangat,
nasib sentiasa baik,
dipermudahkan jalan hidupnya.
Walhal aku tak tau apa yang sebenarnya dia alami sebelum dia berjaya.

Aku pula,
rasa selalu malang,
banyak bersedih daripada tersenyum,
penat bersusah payah nak berjaya,
tapi hasilnya tak seberapa.
Walhal aku tak tau apa yang ditakdirkan untuk aku kat depan sana.

Ni semua kan kerja tuhan,
baik jangan persoalkan,
jangan fikir yang tidak-tidak.

Mungkin aku lupa,
pernah satu ketika dulu,
aku pun pernah dipermudahkan jalan untuk berjaya,
tanpa apa-apa halangan.
Sampai satu masa aku jadi riak,
walaupun tak riak depan orang lain,
aku rasa aku riak dengan diri sendiri,
sampai lupa nak berusaha,
lupa kesedihan,
sebab aku rasa sedih dan jatuh tu kadang-kadang perlu,
untuk mengingatkan.

Tapi sekarang ni dah terbalik,
roda tu berpusing,
kalau dulu aku sentiasa diatas,
sekarang ni merasa lah dibawah pula.

Tapi tu lah,
aku bukannya kuat nak tempuh dugaan yang bertimpa-timpa ni.
Apa yang aku selalu cakap kat diri sendiri,
sabarlah,
mungkin dugaan ni sekejap je,
sikit lagi mungkin ada sinar atau jalan keluar untuk aku kat depan sana.

Tiap kali aku cakap benda yang sama,
sekurang-kurangnya terubat lah sekejap kesedihan ni,
sebab aku mana reti nak bercerita kat orang lain tentang apa yang aku rasa,
paling-paling pun,
aku coretkan kat blog ni,
macam yang aku buat sekarang ni lah.

No comments: