Sunday, January 19, 2014

Field work dan sebuah kesedaran



Ceritanya, dua hari ni saya pegi field work untuk final year project. Actually bukan project saya, tapi kawan, saya just tolong-tolong n temankan dia sebab kitorg under supervisor yg sama. So, kitorg pergi kampung orang asli nak dapatkan stool sample dorg untuk cek sama ada dorg ada helminth(cacing) infection atau tak. Ni gambar-gambar yg saya sempat capture masa kat sana.
















Masa kitorg sampai sana, saya happy sangat sebab dorg semua layan n welcome kitorg dengan baik even kitorg request untuk sample najis yang bukan senang-senang orang boleh terima benda ni. Pakcik-pakcik, makcik, abang, kakak, n budak-budak pun sporting je willing nak bagi sample tu. Dorg sikit pun tak rasa macam dipergunakan sebab golongan researcher mcm kitorg ni mmg selalu target kaum dorg untuk buat kajian. Sikit pun tak marah, ada yang lagi baik siap nak tolong kitorg distribute kn container tu ke rumah-rumah, means keje kitorg ringan sikit la.  Saya betul-betul impress n terharu. Saya terfikir kalau orang lain maybe akan marah, halau atau tak nak layan after dengar kitorg request najis dari dorg kan.

Masa kitorg jalan dari rumah ke rumah nk distribute stool container tu, saya dapat tengok sendiri macam mana life dorg yg sebenar. Life dorg mmg sangat-sangat serba kekurangan. Makan minum cuma apa yang ada, apa yang dorg tanam atau ambil kat hutan sebab dorg takde duit nak beli makanan. Even selipar pun dorg takde sebab sayang duit nak beli lagipun dorg lagi selesa berkaki ayam. Dorg tinggal ramai-ramai dalam satu rumah yg kecil, ada yg tinggal sampai 20 orang dalam satu rumah. Dalam rumah dorg mmg takde toilet, kebanyakannya membuang kat sungai. 

Tapi even dorg serba kekurangan macam ni, tapi sy dapat tengok life dorg happy sangat, sebab dorg bersyukur dengan apa yg ada, apa yg dah ditakdirkan untuk dorg. Bila fikir-fikir balik, saya sebak n menangis sebab kadang-kadang saya lupa untuk bersyukur dengan apa yg sy ada sekarang ni. Saya selalu sedih n merungut kenapa Allah tak kurniakan apa yg saya impikan, kenapa saya kadang-kadang gagal untuk dapatkan apa yg sy nak dalam hidup, saya cemburu dengan kejayaan n kebahagian org lain. Saya lupa, saya selalu set in mind dengan kejayaan saya akan dapat kekayaan, dengan ni saya boleh tolong family n dapat kebahagiaan yg saya nak. Bila saya gagal skit untuk dapatkan apa yang sy nak, sy terus down tak happy sedih takde semangat nak teruskan kehidupan. Tapi saya salah n sebab ni la saya tak happy sebab sy jarang bersyukur dengan apa yg ada. Saya langsung tak sedar, ada orang lain yang serba kekurangan tapi sebab dorg bersyukur dengan apa yg dorg ada, so Allah kurniakan kebahagian kat dorg, nikmat terindah dalam hidup.

Saya bersyukur sangat, rupanya ni la hikmah Allah nak bagi pada saya bila saya pergi field trip ni. Now I learn an important lesson in life. In our life, we can't expect things to be so perfect and beautiful like what we always want just because we see someone else are having a perfect life. All we need to do is feel bless of what we have because He always give us what we actually need in life, not that what we want. :)


No comments: